Wednesday, January 19, 2011

Sangap.


Menganjak Februari, saya lebih selalu sendiri.

Dari duduk bersimpuh beralas cadar kosong saya sedayanya cuba beralih posisi. Cuba, berjaya dan kini bersandar. Liang roma membuka luas diangkat paras getaran nadi yang luar biasa nadanya. Saya perlahan dan longgarkan sendi tangan.

Mengagak yang imaginasi murah tadi akan turut menghilang. Diam dan pejam.

Berjaya.

Saya buka mata bila imaginasi tadi berganti yang lain. Lain cuma pada susuk si pendukung. Rentak dan suntingan gaya masih sama. Pengakhiran yang terlalu mudah kalau hendak diduga. Bunga, daun, dahan dan akar entah ke mana.

Dasar.

Mata saya pejam kembali. Pejam yang mungkin akan buat saya tewas.

Hilang dan mati.

Jam 6 pagi saya gegas bangun, capai tuala dan terus ke kamar mandi. Sejuk air pagi saya rasa macam menyelam di Kutub Utara. Cukup untuk memati cerita semalam. Dan buka jalan untuk hari yang baru.

No comments: