Thursday, November 22, 2012

Losing grip.



Oksigen kotor berlegar di pelusuk malam. Saya dan dua lagi durjana masih teguh memandang langit. Berkongsi nafas dan berkira-kira tentang susun atur hari seterusnya.

Masih banyak ruang kosong pada kertas catitan putih belum berisi. Juga masih banyak putar-putar bijaksana yang belum di guna pakai. Semua malas. Malas untuk menulis, bergerak, bangun, berdiri, malah untuk ke hadapan.

Lagu punk-pop entah dari kumpulan mana menjadi habuan telinga saya. Sesekali durjana pertama; si putih beralih mengangkat muka. Melempar pandang pada saya dan jeling pada durjana kedua; sang merah. Berharap adanya lontaran baiksana dari saya atau rancangan suci yang boleh nanti dia unjurkan ke atas. Untuk sesuap ganjaran.

Kosong dan sang merah mengukir senyum. Bukan untuk jangka masa yang lama. Bila setengah jam dan catitan tadi masih belum berdakwat, jadi kali ini dia pula yang kecewa.

Saya kekal diam membatu. Kusut.

Putus asa tadi, betul-betul membunuh rasa kami. Saya dan durjana berdua. 


No comments: